З метою актуалізації теоретико-методичних засад впровадження дослідницького навчання на уроках історії, презентації досвіду роботи створеного у колегіумі розвивального середовища щодо формування дослідницької компетентності учнів з 1 по 11 класи 25 листопада 2014 р. у Миколаївському муніципальному колегіуму відбувся Педагогічний марафон «Організація науково-дослідницької діяльності учнів в умовах колегіуму».
27 – 31 серпня 2014 року на базі Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти та навчальних закладів Очаківського району Миколаївської області працювала Літня школа освітян України – 2014 із теми «Навчально-методичний супровід підвищення кваліфікації вчителя суспільствознавчих дисциплін в умовах модернізації національної системи освіти».
У роботі школи взяли участь: співробітники лабораторії суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України, Національного університету ім. В. Сухомлинського, МОІППО, НМЦ управління освіти Миколаївської міської ради, методисти районних (міських) відділів (управлінь) освіти, керівники районних (міських) методичних об’єднань, учителі-практики, усього – 75 освітян.
Програмою Літньої школи передбачалося ознайомлення педагогів із новітніми технологіями та сучасними підходами до реалізації змісту суспільствознавчої освіти, презентації нових підручників із історії для 6 класу та методичних інновацій, що забезпечують відповідний рівень якості освіти.
Вчителі прослухали лекції завідувача лабораторії суспільствознавчої освіти, доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента НАПН України Пометун Олени Іванівни «Поєднання компентнісного і діяльнісного підходів на уроці як основа реалізації Державного стандарту освіти», "Деякі суперечливі питання змісту шкільної історичної освіти» Гупана Нестора Миколайовича, д.пед.н., професора, головного наукового співробітника Інституту педагогіки НАПН України. Значну зацікавленість учасників викликали авторські семінари к.пед.н, старших наукових співробітників Інституту педагогіки НАПН України:
«Особливості навчання історії стародавнього світу за новим підручником» Власова Віталія Сергійовича та «Місце і роль шкільного підручника історії в умовах дослідницького навчання» Мороза Петра Володимировича (для вчителів, які викладатимуть історію у 6 класі);
«Особливості проведення практичних занять на уроках всесвітньої історії» Малієнко Юлії Борисівни;
«Особливості навчання правознавства учнів 9-х класів у контексті компетентнісного підходу» Ремех Тетяни Олексіївни.
Практично значимими та актуальними були тренінги Пометун О.І. ««Запитання як найважливіший інструмент учителя» та «Структура і методика уроку історії в контексті компетентнісного підходу»
Завершила роботу загальна дискусія «На що має бути націлена сьогодні робота вчителя-суспільствознавця?».
18 березня 2014 року в Миколаївській гімназії №3 відбулося чергове засідання методичної групи вчителів, які працюють в 5 класах«Оптимізація сучасного уроку на інноваційних засадах».
В ході роботи педагоги працювали над проблемою формування прийомів навчальної діяльності на уроках історії, моделювали урок «Замки і палаци», обговорили використання між предметних зв’язків на уроках історії в 5 класі.
Висловлюємо подяку директору Миколаївської гімназії №3 Письменній М.Ф. за допомогу в організації і проведенні семінару та гостинний прийом.
Матеріали семінару розміщено в рубриці "Історія. 5 клас"
11 лютого 2014 року на базі ЗОШ №40 відбувся
семінар-практикум«Оптимізація сучасного
уроку на інноваційних засадах». Організатори мали на меті ознайомити педагогів з особливостями
проектування й методикоюуроку в
контексті оновлення змісту історичної освіти, поглибити знання вчителів
суспільних дисциплін щодо організації дидактичних ігор на уроках історії, сприяти
оволодінню прийомами оцінювання навчальних досягнень учнів в контексті
компетентнісного підходу. В ході заходу педагоги опрацювали питання:
-Сучасний
урок: основні вимоги щодо організації начального процесу в контексті оновлення
змісту історичної освіти (Майборода Л.М, методист НМЦ)
-Рольовий підхід до
аналізу історичних джерел як засіб розвитку учнівської особистості. (Стужук
І.В., учитель ЗОШ №4)
-Оцінювання
навчальних досягнень учнів в контексті компетентнісного підходу. (Сіра О.В., учитель
ЗОШ №14)
Вчителі відвідали відкритий урок історії в 5 класі з теми «Україна в роки
Другої світової та Великої Вітчизняної воєн», який блискуче провела вчитель
історії ЗОШ №40 Кучеренко Т.О.
Висловлюємо подяку директору ЗОШ №40 Липуновій Т.Б., заступнику директора Мойсеєнко
І.В. за гостинний прийом, допомогу в організації і проведенні заходу.
22 січня 2014 року на базі музею «Підпільно-партизанський
рух на Миколаївщині в роки Великої Вітчизняної війни» відбувся семінар «Трагедія
Голокосту в усній пам’яті народу». Семінарбуло приурочено до Міжнародного дня пам’яті жертв Голокосту, який за
резолюцією ООН №60/7 щорічно відзначається світової спільнотою 27 січня.Саме в цей день в 1945 році радянські війська
звільнили нацистський табір смерті Аушвіц, в якому були знищені близько
мільйона євреїв з різних країн Європи. Організатори
семінару прагнули привернути увагу педагогів до методу усної історії, який успішно застосовуєтьсяукраїнськими
вченими для досліджень маловивчених історичних подій.
В роботі семінару взяли участьТашлай Л.Б., завідуюча музеєм «Підпільно – партизанський рух на Миколаївщині
в роки Великої Вітчизняної війни», Заслужений працівник культури України,
М.Д.Гольденберг, голова Миколаївського Товариства єврейської культури, Мостова
Г.А, в’язень Уманського гетто., Данилова К.М., учитель ЗОШ №53, учасниця
стажування в музеї Яд Вашем (Єрусалим), Плющик Надія, учениця гімназії №41,
переможниця ХІІІ Всеукраїнського конкурсу учнівських робіт «Історія і уроки
Голокосту».Детальніше
9 січня 2014
року відбувся презентаційний семінар – тренінг «Де починаються права людини:
уроки історії і сучасні підходи» (тренер -Більченко О.В.), в ході якого
пройшла презентація однойменного мультимедійного навчально – методичного
посібника виданогоФондом Шоа в Україні
за підтримки Фонду «Пам'ять, відповідальність і майбутнє». Особливість даного
методичного ресурсу полягає в тому, що його логіка вибудувана у векторі «Людина
– Цінності – Права та свободи – Відповідальність держави». Спрямування цього
вектора ґрунтується на ключовому компоненті мультимедійного ресурсу – відео
свідчення очевидців з архіву Інституту візуальної історії та освіти Фонду Шоа
Університету Південної Каліфорнії (США) та онлайн – архіву «Примусова праця
1939-1945. Пам'ять та історія» (Німеччина). Посібник складається з десяти
навчальних модулів, історичних нарисів Михайла Тяглого та аналітичних оглядів
спеціаліста з навчання правам людини Сергія Бурова.
Головна мета
посібника:
·Формувати розуміння
основ прав людини
·Дослідити значення
і цінність прав людини як в історичному контексті, так і в сучасному
суспільстві через аналіз історичних і сучасних прикладів порушень прав людини
·Розвивати навички
усвідомленого та коректного використання понять зі сфери прав людини
·Формувати розуміння
сучасних механізмів захисту прав людини
·Особлива увага
посібника спрямована на відповідальність дотримуватися прав людини – на рівні
держави, місцевої громади/ суспільства та на індивідуальному рівні.
Матеріали
видання пропонується використовуватиу
старших класах середніх шкіл, як основу для позакласної роботи у сфері
правового та громадянського виховання.
В ході
тренінгу вчителі прослухали міні-лекцію «Еволюція прав людини», в практичній
частині заняття опрацювали розділ «Заборона дискримінації», в ході роботи
знайомлячись з різними методичними прийомами та педагогічними техніками щодо
організаціїнавчальної діяльності зі спеціально
підібраними відео кліпами з фрагментами інтерв’ю свідків - людей, що пережили
радянські та нацистські досвіди тоталітарного режиму, уривками з юридичних
документів, текстовими та візуальними історичними джерелами, уривками з повідомлень сучасних
ЗМІ, адаптованими текстами справ Європейського суду з прав людини тощо.
26 листопада 2013 року на базі ЗОШ №46 відбулося
засідання школи керівників шкільних методичних об’єднань вчителів суспільних дисциплін «Самоосвіта педагога як умова
підвищення його професійної компетентності». Епіграфом до роботи став вислів Джимі Рона, усесвітньо
відомого філософа бізнесу, який розробляв стратегії діяльності Coca-Cola, Xerox, GeneralMotors і був
особистимбізнес-тренеромБілла Гейтса «Формальна освіта допоможе вам вижити,
а самоосвіта приведе вас доуспіху». Організатори мали на меті поглибити знання керівників шкільнихметодичних об’єднань щодо організації
самоосвітньої діяльності педагогів; сприяти формуванню навичок моделювання
різних етапів перспективного плану реалізації самоосвіти та презентації моделей;
посилити мотивацію педагогів до самоосвітньої діяльності. На початку роботи для
учасників було організовано віртуальну екскурсію навчальним закладом, яку
провела директор ЗОШ №46 Тельнова С.А. У виступі Майбороди Л.М. «Роль
самоосвіти в системі формування професійної компетентності педагога» було
визначено основні підходи до організації самоосвітньої діяльності; Склярова
О.М., психолог Миколаївського юридичного ліцею відпрацювала з учасниками семінарупсихологічні аспекти самоосвіти та самопрезентації.
Об’єднавшись в групи, вчителі моделювали перспективний план реалізації самоосвітньої
діяльності. Модераторами груп були Гурська
І.А., учитель гімназії №4, Малюк Л.П., ЗДВР ЗОШ №7, Мазур О.М., директор ЗОШ
№56, Марковська Н.М., учитель ЗОШ №34, Парамонова Т.В., директор МЮЛ, Пеліновська
М.П., ЗДНВР ЗОШ №46. Підводячи підсумки роботи, педагоги відзначили, що сучасний
учитель має знати більше ніж його учні і його знання не повинні обмежуватися предметом
і методикою його викладання. Вчитель має бути в курсі
передових технологій, орієнтуватися в сучасній політиці, економіці, мати знання
в різних сферах суспільного життя тощо. Адже щороку до вчителя приходять нові учні, що несуть із собою
новий етап розвитку суспільства. Педагог повинен постійно самовдосконалюватися,
тому що його робота пов'язана з постійним оновленням. Безперечно, що рівень якості навчання і виховання
школярів безпосередньо залежить від рівня підготовки вчителя.
5 листопада 2013 року в науково-методичному центрі для вчителів
правознавства пройшов семінар «Сучасні підходи до навчання і виховання учнів на
уроках правознавства».
Протягом 2012-2013 років ведуться активні дискусії серед науковців,
практиків-юристів та інших зацікавлених представників громадськості, пов'язані з набуттям чинності нового кримінально -
процесуального кодексу України,прийнятого Верховною Радою України.Цей процесуальний закон докорінно змінює систему
кримінального судочинства України та має усі шанси стати орієнтиром подальшого
реформування правової системи в частині процесуального законодавства, системи
правоохоронних органів, судів та інших сфер суспільних відносин з метою
найефективнішого забезпечення захисту конституційних прав і свобод людини і
громадянина. З метою ознайомлення педагогів з
основними новелами кримінально -
процесуального кодексу України в
роботі семінару взяв участь прокурор міської прокуратури Тищенко Андрій Миколайович.
На семінарі також розглядалося питання «Робота з правовими поняттями на уроках»
(Бессонов Олександр Сергійович, вчитель ЗОШ №3) та відбувся обмін досвідом з
проблеми «Організація підготовки школярів до участі в інтелектуальних змаганнях».
В історії народів світу є події, які
залишають глибокий відбиток у пам’яті людській. До таких подій, безумовно, слід
віднести Другу світову, а для українського народу — Велику Вітчизняну війну.
1941–1945… Лише тире розділяє ці дати, а в житті — понад 20
мільйонів загиблих, яких забрала війна та страшні сліди, які вона залишила.
Територією України фронт прокотився двічі і перетворив на руїни та згарища 714
міст і 28 тис. сіл. Скільки горя, скільки страждань за цими цифрами…
32 місяці з 1 серпня 1941 р.
по 31 березня 1944 р. йшла війна на Миколаївщині.Понад 79 тисяч жителів області загинули на
фронтах війни, 106 наших земляків удостоєні звання Героя Радянського Союзу, з
них 306 – посмертно…
2013 – 2015 роки
згідно з Указом Президента України «Про заходи у зв'язку з відзначенням 70-ї
річниці визволення України від фашистських загарбників та 70-ї річниці Перемоги
у Великій Вітчизняній війні 1941-1945 років» визначено роками проведення
пам’ятних заходів. А2015 рік
оголошеноРоком ветеранів Великої
Вітчизняної війни. Перед педагогами поставлено завдання патріотичного виховання молоді, виховання шанобливого ставлення до
пам'яті про Перемогу і ветеранів Великої Вітчизняної війни, а також вивчення
героїчних сторінок історії Українського народу у період Великої Вітчизняної
війни 1941- 1945 років.
22 жовтня на базі Миколаївського
музею підпільно-партизанського руху на Миколаївщині пройшов семінар-презентація
«Нестандартні форми співпраці музею та
школи», який проведено у руслі підготовки до відзначення 70-річниці
визволення нашого краю. Мета семінару - ознайомлення
педагогів з новими матеріалами музейної
експозиції «В.О.Лягін – людина –легенда. Музейна інсталяція «Знову вдома…» та презентація
нових форм позакласної роботи з предмету, а саме дидактичними можливостями веб -
квесту як форми організації пізнавальної діяльності.
Досвід співпраці музею та навчальних
закладів Заводського району було представлено у виступі Ташлай Л.Б., завідуючої
Музеєм підпільно-партизанського руху; старший науковий співробітник музею Катулька
І.В. презентувала педагогам навчальну гру «Умовний бій «Реконструкція
Березнегувато – Снігурівської наступальної операції». Проте самим захоплюючим
епізодом семінару була участь учителів в інтерактивній грі-квесті «Там, де
гриміли бої», яку провела Теряник М.О., старший науковий співробітник музею.
27 серпня 2013 р.
відбулася серпнева секція вчителів-суспільствознавців міста Миколаєва. Робота
секції відбувалася в руслі підготовки педагогів до роботи за новими навчальними
програмами. На секції розглядалися питання
"Державний стандарт та нова програма з історії як відображення новітніх
тенденцій у розвитку шкільної історичної освіти» (Майборода Л.М.), «Питання наступності навчання початкової і
середньої школи», вчитель початкових класів ЗОШ №46 Гецевич Т.П., «Психолого-педагогічна
адаптація учнів 5-х класів», Смірнова Н.М., психолог НМЦ. Досвід оптимізації
навчально-виховного процесу з історії на основі використання ІКТ був
представлений у виступах Грицюк Л.А., вчителя-методиста ЗОШ №29 та Соколової
О.П., старшого учителя Миколаївського морського ліцею. Данилова К.М.,
вчитель-методист ЗОШ №53 поділилася враженнями від участі в роботі
навчально-методичного семінару Українського центру вивчення історії Голокосту,
який цього року відбувся в Полтаві. Вчителі опрацювали рекомендації МОН України
про особливості організації навчально-виховного процесу в 5-х класах.
Пропонуємо Вашій увазі презентації виступів.