24 березня 2015 року відбулося засідання Школи керівників шкільних методичних об’єднань з проблеми «Формування громадянської компетентності учнів засобами
суспільних дисциплін».
Сучасне суспільство для повноцінного свого функціонування потребує соціальної адекватності своїх членів, які достатньою мірою орієнтуються в суспільних процесах і можуть усвідомлено визначати в них власне місце та діяти з користю як для суспільства, так і для себе.
Проблема становлення демократичного, громадянського суспільства вимагає розгляду питання, а якими ж мають бути знання та вміння громадян для утвердження такого типу суспільства та успішної самореалізації в ньому, тобто питання громадянської культури та громадянської компетентності.
Громадянська компетентність в державних документах про освіту ХХІ ст. розглядається як одна з ключових компетентностей людини.
Громадянська компетентність – це якісний рівень громадянської культури особистості, який виявляється в здатності та готовності індивіда до адекватної участі в суспільно-громадських процесах. Цей рівень характеризується
- наявністю знань про суспільні явища, сутність та тенденції суспільного розвитку,
- ефективними способами набуття таких знань та їх поповнення,
- ціннісно-моральною позицією індивіда,
- вміннями реалізовувати свої права та обов’язки в конкретних соціальних ситуаціях.
В Україні нагромаджено значний здобуток у галузі громадянської освіти і виховання, який було практично нівельовано в останні роки, проте очевидно, що сьогодення потребує спеціальної уваги до цього питання.
Складові громадянської компетентності людини, які мають формуватись у школі:
- громадянські знання, на основі яких формуються уявлення про форми і способи життя і реалізації потреб і інтересів особистості в політичному, правовому, економічному, соціальному та культурному просторі демократичної держави взагалі, та української зокрема;
- громадянські вміння та досвід участі в соціально-політичному житті суспільства і практичного застосування знань;
- громадянські чесноти – норми, установки, цінності й якості, притаманні громадянинові демократичного суспільства.
Складовою громадянської компетентності є знання прав і свобод людини. Права людини - єдині норми для всіх людей без будь-яких дискримінацій, що є основним принципом побудови демократичного, громадянського, відкритого суспільства. Саме питанню прав людини та методики викладання прав людини в загальноосвітніх навчальних закладах був присвячений тренінг, метою якого було поглибити знання та розуміння прав людини, інструментів і механізмів захисту прав людини, принципів і цінностей освіти з прав людини; розвинути навички запровадження підходу, заснованого на правах людини, до навчального процесу;сприяти обміну досвідом щодо освіти у сфері прав людини. Тренінг провели вчителі – методисти Геллер Т.В. та Форносова Б.М.
|